lørdag 14. april 2012

Morsmelk, er virkelig et vidundermiddel

Morsmelk kan såvisst brukes til så mangt, har jeg funnet ut. Ikke bare gir det barnet den beste næringen og virker som en slags "vaksine", fordi man også gir barnet en hel masse med antistoffer, men det har andre bruksområder også. De mest velkjente, er vel å skylle øynene til babyen med morsmelk ved øyekatarr, og at man kan bruke morsmelk i nesen til babyen, ved tett nese. Samt at den kan lindre såre brystvorter.

Jeg fikk tips i barselgruppen, at ei hadde funnet ut at det løste opp såkalt melkeskurv også, noe alle mine tre barn har hatt en del av. Har prøvd det på minstejenta, gnidd inn godt med morsmelk i hodet på henne, og kort tid etter, gredd ut melkeskurv. Og jeg har vedlikeholdt det også, ved å "behandle" henne med morsmelk, med jevne mellomrom - mye mindre gris enn olje, og mye mer skånsomt en salicylsyre. Litt behandling over natten, og vasks av med rent vann om morgenen. Dette har gjort underverker!

Og dette har også vist meg et annet bruksområde for morsmelk. Den tar visst knekken på noe som gjerne blir sett på som litt ekkelt, som mange har og som man helst ikke snakker om at man har, nemlig vorter!

Pga lupusen, så bruker jeg immundempende medisiner. Disse medisinene, har en ubehagelig bivirkninger, nemlig at man kan få lettere vorter. Og ekstra plagsomme - og ikke minst skjemmende, er de når de kommer på fingre og hender.

Jeg har i et par år slitt svært med en som har sittet på siden av fingertuppen, helt inntil neglen. Jeg har prøvd å etse vekk, fryse vekk et utall ganger, stadig filing for å få filt ned vevet som også har vokst, både hjemme og hos hudlege, men nei, den har dukket opp igjen. Sprukket opp, blitt sår og har blødd. Jeg har ikke peiling på hvor mye plaster og plastertape jeg har brukt for å dekke til denne ulumskheten, både for å skjule den, og for å lindre når det er oppsprukket og vondt.

Etter at fingrene stadig hadde blitt dyppet i morsmelken for å smøre hodet til veslejenta mi (et par uker), oppdaget jeg tilfeldig at denne vorta var skrumpet inn og det var kun død, hard hud igjen der den satt. Jeg filte vekk denne ru, døde huden, og under var det helt friskt vev! Hva kunne tatt knekken på denne? Slike ulumskheter har aldri forsvunnet av seg selv hos meg før, de har måtte blitt fjernet med makt og vel så det.

Så dukket tanken om det kunne være morsmelken.

Jeg begynte å google litt og joda, det står faktisk i et legetidskrift, at det er bestanddeler i morsmelk som kan ta knekken på vorter! Det er gjort undersøkelser på dette, og de lurer også på om denne bestanddelen i morsmelken, også kan virke på kreft forårsaket av virus. For vorter er jo nettopp virus!

Fantastisk, ikke sant? Så nå, for første gang på et par år, så har jeg en langefinger som ikke er sår og vond! Huden er helt glatt, frisk og fin. Det har ikke kommet tilbake noe, ennå i allefall. Og tidligere når jeg har trodd jeg har fått fjernet svineriet, så har det kommet tilbake i løpet av en uke eller to. Nå har det gått sånn ca. halvannen mnd siden jeg oppdaget at den ble borte, og huden blir bare finere og finere der, nå er det ikke igjen noe arrvev en gang.

Gjett hvem som gleder seg til å "vise hudlegen fingeren" (for å si det på den måten) på neste kontroll for hudlupus'en. ;) Han pleier å ta en omgang med skikkelig frysing for meg når jeg er der, som litt ekstra, selv om det egentlig er lupusutslettet som skal kontrolleres og revurderes behandling på. Han pleier alltid å spørre, hvordan det går, om vorten fortsatt er der, og denne gangen gleder jeg meg til å si: "Nei, den er borte, og vet du, nå skal jeg fortelle deg hvordan den har blitt borte!" ;D

Et melkeprodukt mot vorter - Tidsskrift for den norske legeforening

Brystmelk hjelper mot vorter - oa.no

Brystmelk kurerer vorter - Nettavisen

Og det er gammelt nytt også, dette. Og godt nytt, for min del i allefall ;) Så om det skulle tørre å komme en ny slik ulumskhet, så vet jeg hva jeg skal bruke som våpen neste gang. ;) Forutsatt at jeg fremdeles ammer, eller har igjen litt nedfryst melk. ;) Tenker også å forsøke på ungenes føtter. ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar, så blir jeg glad :)