søndag 6. mai 2012

"No-Knead-Bread" - Hjemmebakt brød uten anstrengelser

Jeg har forsøkt meg på noe som for meg er nytt. Brødbaking helt uten anstrengelser. Altså, ikke noe elting og knaing, hverken med kjøkkenmaskin eller for hånd. Høres ikke det fint ut?

Ikke noe er som hjemmebakt brød, men dessverre blir det ikke så ofte jeg baker, fordi det tar litt for mye tid. Det er liksom så tiltak å bake brød.

Men med "No-Knead-Bread", så vil jeg si at brødet nærmest baker seg selv. Det er ikke gjort i en fei, men deigen bare står der og godgjør seg, og det er null elting og knaing. Du trenger egentlig bare så vidt å røre sammen ingrediensene - ja og sette deigen lang nok tid i forvegen da, så man må planlegge bitte litt. Så skal deigen stå tildekket i 12-20 timer, før du heller den ut på et bakepapir med mel på, bretter sammen deigen lett en gang fra hver side, etterhever i et par timer og så steker i stekeovnen, i en gryte med lokk.

Resultatet, et utrolig saftig, luftig og mykt brød, med den herligeste crispy skorpe. Jeg synes betegnelsen "knaprig" passer bra her. Jeg hørte det knitret i skorpen når jeg tok ut brødet av ovnen og gryta.

Du trenger til dette brødet: 

500 g hvetemel
1/4 ts tørrgjær
1 1/4 ts salt
400 ml vann

Bland det tørre sammen i en bolle og hell på vann. Rør lett og raskt sammen til en deig, bare akkurat til ingrediensene er blandet. Det tar deg sånn ca 5 min å sette deigen, så trenger du ikke tenke på den på minst et halvt døgn. Det er helt riktig at deigen skal være litt våt, løs og klissete. Dekk til bollen og la den stå til heving i 12-20 timer.

Ha et bakepapir på bordet, drysset med mel. Hell den hevede deigen forsiktig på papiret - help evt til med en deigskrape/slikkepott. Bruk godt med mel og brett inn deigen en gang fra hver side - evt en bretterunde til (se link med video).

Legg deigen på bakepapiret med brettekanten ned - pass på at det er mel på papiret. Legg bakebollen over deigen og hev videre i to timer. 

Etter 1,5 time, sett stekeovnen på 250 grader og sett gryta/forma du skal bruke, inn i ovnen mens den varmer seg opp. Det må være lokk på gryta/forma og det må tåle å stå i stekeovnen. Ei jerngryte er fint å bruke.

Når deigen har hevet seg i to timer, ta ut gryta og vipp deigen oppi gryta. Brettekanten vil nå komme opp. Sett på lokk og sett gryta inn i stekeovnen. La den stå der i 30 min. Ta så av lokket og senk varmen til 220 grader og la brødet stå i ytterligere 15 min. 

Ta ut brødet av gryta/forma og la det avkjøle seg på en rist. Brødet skal høres hult ut når du dunker i bunnen på det. 

Oppskriften har jeg funnet på bloggen: "Mat på bordet", og der er det hele 50 oppskrifter på forskjellige varianter av dette fantastiske brødet! Her kan du også se bilde for bilde hvordan du baker brødet og også en god instruksjonsvideo

Hvorfor elte og kna, når man kan gjøre det så mye enklere? Også så godt som det ble!


Ser det ikke godt ut?




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar, så blir jeg glad :)