søndag 22. september 2013

Ergonomisk bæretøy og riktig bæring

Det er lenge siden forrige blogginnlegg nå. Hatt litt tørke - eller dvs, jeg har hatt skrivelyst, men ikke skrivetid, eller ork. Mye også fordi jeg har hatt en pc som har hatt et tastatur som ikke har funket helt og alle bildene mine har vært på en annen pc, osv, osv.. så da har det blitt med tanken. Jeg har sletta noen innlegg og prøvd å rydde litt. Men etter at jeg leste et blogginnlegg i dag, fikk jeg et lite spark bak, i forhold til noe jeg brenner litt for.  Kanskje jeg nå skal komme meg litt i gang igjen?

Både pga min bakgrunn, med en kropp som ikke fungerer helt som den skal, og pga utdanning, hvor jeg rakk å nesten utdanne meg ferdig som ergoterapeut før jeg måtte avbryte (hadde igjen et halvt år bare), pga denne kroppen jeg har, så er ergonomi viktig for meg. Ikke alltid jeg er like flink for min egen del, og det får jeg da svi for i etterkant, men når det gjelder barna, så synes jeg det er viktig å tilrettelegge for så god ergonomi som mulig, for de i allefall. Man skal bære godt og man skal bli bært godt.

De fleste som kjenner meg, vet at jeg ikke er noe glad i bæreselene fra Baby Bjørn og andre liknende "skritt-dinglere". Med skritt-dingler, mener jeg bæreseler som gir så lite støtte, at barnet henger i selen nærmest som om det skulle blitt hengt opp i ei underbukse. Veldig belastende på barnets hofter og rygg, og det kan umulig føles godt heller. Jeg mener, hvorfor bruke disse, når det finnes så mange andre og gode alternativer på markedet? Både av ergonomiske bæreseler, elastiske sjal, slynger osv, som som støtter barnets rygg, rumpe og lår helt frem til knehasene, på en mye bedre måte enn hva uergonomisk bæretøy gjør. Beina i froskestilling er et stikkord her.

Hvorfor har i det heletatt uergonomisk bæretøy som f.eks. Baby Bjørn-bæreselene, eller liknende, som chicco, blitt så populære? Jeg regner selvfølgelig med at ingen vil gjøre noe "feil" med barna sine, vel vitende om at det ikke er bra, - så her tror jeg vi må skylde på en kombinasjon av uvitenhet og at BB sitt bæretøy, dessverre er så populært pga Baby Bjørn som varemerke er så stort som det er. Et så stort varemerke, må vel bare ha bra ting, vel?

Min konklusjon: "Nei, det er ikke alltid sannheten".

Jeg må understreke at det også finnes andre typer seler enn Baby Bjørn sine, som er såkalte "skritt-dinglere", som jeg kaller de, men nevner BB her, nettopp pga at det er så kjent og mange bruker de. Men jeg kan nevne bl.annet Chicco i tillegg.

Ja, jeg er av de som faktisk kan få helt vondt inni meg, når jeg ser barn i denne type bæresele - ennå verre, om jeg ser de i en slik sele med ansiktet og kropp vendt fra bærer. I min bæreverden, finnes kun en måte å bære i bæretøy på - barnets mage alltid inn mot bærers kropp.

Jeg har blitt veldig "glad i" to bilder, som jeg stadig vekk deler på fb og andre nettsteder, som illustrerer forskjellen på de to typene bæretøy, og som illustrerer belastningen og avlastningen på hofteleddet veldig godt, i henholdsvis en bæresele ala Baby Bjørn, og en ergonomisk bæresele.


Hva synes du ser mest behagelig ut? Jeg er ikke i tvil om hvordan jeg ville blitt båret...


Anatomisk illustrasjon over hvordan hofteleddet blir belastet i de to forskjellige typene bæreseler

Også det at man kan bære barnet med ansiktet vendt utover, altså fra bærer, synes jeg lite om, da barnet får feil stilling i krumningen i ryggen, som fra fosterstadiet, har vært lett krummet i mange mnd, som en naturlig del av leiet i magen til mamma'n og ikke har babyen mulighet til å snu seg vekk og inn mot bærer, når det blir for mye inntrykk.

Selv har jeg brukt sjal med de to eldste barna mine, som også gir en god bærecomfor både for barn og bærer, og en riktig hoftestilling og krumning i ryggen. Men minstejenta mi likte seg ikke i sjalet, og jeg har da brukt masse ergonomisk bæretøy med henne. Ofte i stedenfor vogn i perioder. Selv har jeg en Beco Butterfly, en Manduca og en Ergo baby carrier, pluss ei ringslynge jeg ikke liker så godt å bære i, og to elastiske bæresjal, en Moby Wrap og en Tricot Slen. Og et vevd sjal, som jeg aldri har fått dreisen på.

I dag kom jeg over en fin (og også skremmende) link, til en blogg hvor ei forklarer viktigheten av å bruke riktig bæretøy, og hva som i verstefall kan være konsekvensen av å bruke feil bæretøy - og bruke det feil i tillegg. Ei som har erfart det negative med dårlig bæretøy og bæremetode selv. Dette er blogginnlegget som inspirerte meg i dag. Jeg anbefaler på det varmeste, å lese det. Det står mye god informasjon i innlegget.

Hip Dysplasia: Why we should burn forward facing baby carriers

Jeg har bare så vidt prøvd Baby Bjørn bæresele selv, av nyskjerrighet. Etter 5 minutter, hadde jeg svært vondt i både rygg, skuldre og nakke selv, og barnet i bæreselen var også urolig, sutrete og sparket veldig med beina. Den av bæreselene jeg tror jeg har brukt desidert mest, en Ergo Baby Carrier, kan jeg bære i flere timer, uten at jeg blir sliten og barnet trives også så godt i selen at det er sjelden det er motvilje mot å bli bært. Hun tar seg også en dupp i selen, om hun blir trett. I sommer, var vi i en fornøyelsespark, og vogna vi hadde med, ble for det meste brukt av de to eldste, som ble slitne i beina sine, så i de 10 timene vi tilbragte i parken den dagen, hadde jeg minstejenta i selen, i sikkert 7-8 timer til sammen, pluss hele vegen hjem igjen, og hverken rygg, skuldre, nakke eller jente klaget.

Jeg vil legge ut et lite bildedryss, av fine bærebilder med god bæring, jeg har funnet på nett, med en kort presentasjon av type bæretøy. Disse har jeg i hovedsak hentet fra bæretøyprodusenter.


Anatomisk illustrasjon som viser den riktige froskebeins-stillingen, som er bra for hoftene. Ikke ulikt eller langt fra den stillingen på hoftene man får, når barn med hofteleddsdysplasi blir behandlet med frejkas pute, eller Pavliks sele, som brukes i en del andre land. Illustrasjonen viser en slynge, men kunne like gjerne vært et sjal eller en ergonomisk bæresele, i forhold til stillingen på beina og støtten under rumpe, lår og over rygg.
Bæring i sjal - elastisk eller vevd, stillingen blir den samme. Barnet har god støtte over hele ryggen, blir ikke svaiet, men lett krummet (kommer ikke så godt frem på illustrasjonen her - det var litt dårlig), beina og hoftene godt spredt og i froskestilling og barnet har god støtte over hele rumpa/setet og helt frem til knehasene. Det er en god bærestilling! Sjalet krysser over hele ryggen og bredt over skuldrene, som avlaster og fordeler vekten på hele overkroppen.

Litt større barn, sitter trygt og godt i et vevd sjal, også her finnes mange måter å bære på, man kan også bære på ryggen og på hoften i sjal.



Igjen, et elastisk sjal. Ca. 5 meter tøy, men det er lett å lære seg å knyte og lett å bruke. Her er hele babyen i sjalet, men under sjalet, er beina fortsatt i froskestilling. God fordeling av vekt, med brede stropper. Visste du at man også kan amme helt diskret i sjal? ;)

Ergo Baby Carrier med spedbarnsinnlegg, ergonomisk bæresele, som kan brukes helt fra barnet er nyfødt. Lunt, godt, enkel å bruke og god for både baby og bærer. Liknende bæretøy er f.eks. Manduca og Beco m.fl.

Ergo med større barn, ryggbæring. Bedre enn bæremeis og mye mer koselig ;)

God og bred beinstilling i froskebens-stilling. God støtte til rygg, rumpe og under lårene, helt frem til knehasene, og god støtte til bærer.



Ringslynge. Noen liker den, andre fikser den ikke. God stilling for barnet, men det kan bli noe skjevfordelt vekt for enkelte bærere. Kjekk og kjapp om man skal kun bære kort tid.


MeiTai, Ergonomisk bæretøy man kan sy selv, eller kjøpe ferdig sydd. Enkel å bruke, men må læres og knyttes på, på en bestemt måte, i likhet med sjal.


MeiTai finnes i alle mulig slags farger, mønstre, fasonger og modeller. Kan brukes til magebæring og ryggbæring.


Og til slutt, Baby Bjørn og chicco bæresele - ikke så god bæring...:


Baby Bjørn: Beina henger rett ned, Ingen støtte frem til knehasen, støtten under rumpa, stopper ved bleiekanten, når beina henger rett ned, vil heller ikke ryggen få riktig krumning, heller mer svai.

Se på hoftene og beina - rett ned. hvor er støtten, i den smale og høye skjæringen på selen? For min del, når man ser på produktbildet, vitner det om en produsent som ikke har sett på anatomi og ergonomi i det heletatt...

BB: Feil veg, og den bæremetoden som det advares spesiellt mot, i linken jeg la ut over her. Beina rett ned, barnet dingler etter skrittet, stor belastning på hoftene, feil krumning i ryggen og barnet får ikke snudd seg vekk om det blir overstimulert. Bæres barnet med magen mot bærer, så kan det snu hodet inn mot bærers kropp når det trenger en pause fra alle inntrykk det får utenfra.

Her, og de to neste bildene, Chicco bæresele - jeg får vondt av å se på...




Så jeg bare lurer på - Hvordan ville du likt å bli bært, en times tid - eller mer? For min del, er svaret veldig enkelt.






12 kommentarer:

  1. Applaus! Dette innlegget varme hjertet mitt! E har noen ortopedkollegaer som itj e no gla i babybjørn dem heller ;)

    Viktig å få med at man kan bær feil i ergonomisk bæretøy å, hvis man itj posisjonere barnet rektig, men itj så gæli som i babybjørn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Viktig poeng du har der. Gjør seg spesiellt gjeldene for bæring i sjal, men også viktig i annet bæretøy. :) Kan ikke disse ortopedkollegaene dine sende en mail til BB, med sine synspunkter da? ;)

      Slett
  2. Kjempebra! Har 2 barn som har dårlige hofter selv. De har ikke hd men har dårlig utviklede hofteledd å hofteskåler for det. Å hadde ikke jeg hatt hd selv så hadde vi ikke funnet ut av det!!! Mine barn kunne lidd samme skjebne som barnet i linken du la ut om vi ikke hadde visst om det å brukt dårlig bæretøy med de. Jeg ble anbefalt å bære så mye jeg kunne i sjal med froskestilling på beina til mine barn å når de ble for store til sjalet så har jeg masse i hjemmesydd meitai med ekstra bredt panel å manduca. Kjempegodt bæretøy alt sammen!! Babybjørn burde vite bedre å se litt på anatomi når dem lager bæretøy. Kanskje kan babybjørn komme med god bæresele en gang å å luke vekk de dårlige selene. Stå på!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så godt at du visste om risikoen for dårlige hofter fra før av, slik at du kunne være litt obs med tanke på barna dine. Har også hørt at sjal-bæring kan erstatte frejkas pute i enkelte tilfeller, og enkelte seler.

      Jeg er helt enig, jeg undrer meg over manglende innhenting av anatomiske kunnskaper og ergonomisk bæring, når BB har laget sine seler.

      Slett
  3. Det er synn at så mange får ødelagt bæregleden med å prøve baby bjørn som første bæresele og ikke tørr prøve noe annet etter på.

    SvarSlett
  4. Jeg å tuppa mi har kjent forskjell på baby bjørn å ergo å det er som dag å natt! Heldigvis så tørte jeg å prøve manduca og ergo etter at både jeg å tuppa pinte oss gjennom turer med baby bjørnen å trodde det var bare tillvenning som skulle til. Å nå bærer jeg hu kjempemasse. Hu er 2 år å 2 mnd nå. Hu likte å bli bært med magan ut da, men blei fort sliten så jeg. Men jeg fikk skikkelig migrene av det pga vondter i rygg å nakken. Hu kjentes dobbelt så tung ut å bære med magan ut i baby bjørnen enn når vi hadde mage mot mage. Det har gått bra med hoftene hennes men det var ikke tvil om at hu ikke syntes det var noe godt å bli bært i baby bjørnen. I ergo så kan jeg bære hu lenge å vi bruker nesten aldri vogn lenger.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det husker jeg. Synes det er kjempeflott at både du og jenta di, har fått et annet syn på bæring og finner glede ved det, nå som bæretøyet er skikkelig. Å bære med rygg mot mage, har jeg ikke prøvd, annet enn så vidt i sjal (som man jo heller ikke helst ikke skal gjøre... og det føltes både vinglete og og tungt.

      Slett
  5. Bra fokus på riktig bæretøy! Sjekk ut disse nettstedene også som har mye super info!

    http://www2.tettinntil.no/

    http://tettinntil.creocommunico.com/pages/baering.php

    http://www.krusedull.net/index.php?main_page=page&id=1

    http://bereglede.no/index.php?main_page=index&cPath=84

    http://lotusbarn.no/butikk/

    http://www.eddabedda.com/baeretoy








    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, og tusen takk for linker. Jeg er selv kjent med disse nettstedene, men tenkte ikke på å linke til de i bloggen i går. Mye fin info og masse fint bæretøy på alle disse nettstedene. :)

      Slett
  6. https://skeptoid.com/blog/2013/01/25/will-the-babybjorn-endanger-your-infants-health/

    SvarSlett
  7. https://skeptoid.com/blog/2013/01/25/will-the-babybjorn-endanger-your-infants-health/

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en kommentar, så blir jeg glad :)